اخبار موسسه

برگزاری دوره آموزش ساخت پرینتر سه بعدی بصورت کاملا عملی و کاربردی+ ویدئو - 8 شهریور 1401

برگزاری دوره آموزش ساخت پرینتر سه بعدی بصورت کاملا عملی و کاربردی+ ویدئو - 8 شهریور 1401

در زمان های گذشته برای تولید یا ساخت نمونه های خلاقانه و هنری لازم بود که هزینه های زیادی صرف شود. ولی امروزه با استفاده از پرینتر سه بعدی براحتی می توان تعدادی زیادی از این نمونه های خلاقانه در زمینه های مختلف همچون وسایل تزئینی خانه و آشپزخانه، عروسک ها و... را ایجاد کرد. همچنین امروزه از پرینترهای سه بعدی در ساخت طلا و جواهرآلات نیز استفاده می شود.

ساخت پرینتر های سه بعدی و استفاده از آن جز تکنولوژی های جدیدی است که کاربردهای فراونی نیز پیدا کرده است لذا علاقمندان به زمینه های هنر، معماری، طراحی صنعتی و ... با فراگیری دانش ساخت پرینترهای سه بعدی می توانند در حوزه های مختلف مشغول به کار شوند و به درآمدهای بالایی برسند. از جمله این حوزه ها می توان به آموزش ساخت و استفاده پرینتر های سه بعدی به افراد مبتدی، تعمیر و نگهداری، فروش و بازاریابی و ... اشاره کرد.

جهت آشنایی بیشتر با تکنولوژی ساخت پرینتر سه بعدی پیشنهاد می کنیم مقاله « چگونگی ساخت پرینتر سه بعدی؟! » را حتما مطالعه کنید. 

دستگاه پرینتر سه بعدی

گروه آموزشی پارس پژوهان با برگزاری دوره آموزش ساخت پرینتر سه بعدی بصورت کارگاه آموزشی سعی دارد تا این فرصت را برای افراد علاقمند در این زمینه فراهم آورد تا بتوانند با فراگیری اصول ساخت پرینترهای سه بعدی بصوذت عملی و کاملا کاربردی، در فرصت های شغلی مناسب جذب شوند. در ادامه به شرح کامل یکی از دوره های آموزش ساخت پرینتر های سه بعدی برگزار شده پرداخته می شود تا علاقمندان با سرفصل ها و مراحل اجرایی آشنا شوند:

مراحل اجرایی ساخت پرینتر سه بعدی

دیس اسمبلی

این مرحله شامل باز کردن قطعات یک پرینتر سه بعدی با موتور اگسترودر فیلامنت مستقیم، قاب بدنه پلکسی گلس می شود به اینصورت که شفت های هدایت کننده حرکتی باز می شوند و موتوری که روی محور ایکس ها متحرک است جدا می شود و آخر نیز نحوه چاپ اکسترودر روی هیت بد مورد بررسی قرار می گیرد.

قطعات مکانیکی

این مرحله بصورت تئوری بوده و به توضیح کامل قطعات مکانیکی مورد نیاز ساخت پرینتر های سه بعدی از جمله پروفیل های مهندسی، اتصالات پروفیل ها، شفت ها و بلبرینگ ها پرداخته می شود.

 محور نگهدارنده اکسترودر

در این مرحله  به بررسی مکانیزم حرکت از طریق بلبرینگ های مجموعه مکانیکی نگهدارنده موتور استپر (اکسترودر) پرداخته می شود.

کارکرد پرینتر

در این مرحله به اهمیت دیمانسیون ها و دقت حرکت محور های پرینتر به هنگام کار با پرینترهای سه بعدی و استفاده از نرم افزارهایArduino , Simplify 3D پرداخته می شود.  

HeatBead

در این مرحله نوبت به کار برروی هیت بِد است. هیت بِد صفحه ای مسی است که یک طرف آن به ماده PCB آغشته می شود تا خاصیت مقاومت گرمایی پیدا کند. این کار باعث می شود که هیت بِد در دمای بالای ماده مذاب دستگاه پرینتر سه بعدی، یا همان فیلامنت های چاپی تغییر خاصیت ندهد و قطعه چاپی را روی خود ثابت نگه دارد.

پاور الکتریکی

در ورودی برق دستگاه پرینتر سه بعدی از پاور استفاده می شود تا برق 220ولت شهری به 12ولت جریان مستقیم با 20 تا 40 آمپر تبدیل شود که برای برد های رمپس و آردوینو موجود در مدار کنترل مورد نیاز است. این پاورها به غیر از سه ورودی فاز، نول و ارث 4 خروجی مثبت و منفی دارند که سر مثبت آن ها COM نام دارد.

موتور اکسترودر

اکسترودر کار اصلی یک پرینتر سه بعدی و مذاب کردن فیلامنت چاپی را انجام می دهد که در ابتدا با مکانیزم دو چرخ دنده جامد فیلامنت 3میلی متری را وارد مجرای گذرنده کرده و با اتصال آن به براکت آلومینیومی عملیات ذوب آن صورت می گیرد و در نهایت بصورت ماده ای تغییر شکل داده شده با قطر کمتر از 2 میلی متر در حالات مختلف، شکل می گیرد.

المان های مکانیکی

در این مرحله به طراحی مکانیزم های نگهدارنده اکسترودر پرینترهای سه بعدی و محور های متحرک در جهت های x,y پرداخته می شود که بیان کننده کلیات طراحی در فضای سالیدورک است.

درایور های آردوینو

در این مرحله نیز نحوه قرارگیری درایور های اکسترودرها و استپر موتورها روی برد Ramps متصل به آردوینو( مدار کنترل پرینتر سه بعدی) پرداخته می شود و بطور کامل پل های اتصال کوتاه زیر هر درایور که سرعت بخشیدن به پروسه پرینت را بر عهده دارند مورد بررسی قرار می گیرند.

مونتاژ بدنه پلکسی گلس

در این  بخش  به مونتاژ بدنه پلکسی گلس به وسیله نواحی فیکسچرینگ پلاستیکی و همینطور پیچ و مهره های جایگذاری شده روی آن پرداخته شده است از جمله نکات مهم این بخش، تراز بودن قطعات می باشد. 

تراز کردن محور عرضی

سپس به نحوه تراز کردن محور عرضی یا نگهدارنده صفحه چاپ (هیت بِد) بررسی شده است و نقاط ابتدایی و انتهایی با انتخاب نقطه ای مرجع که تراز شده است تنظیم شده است. 

تنظیم محورها با نرم افزار

برای تنظیم محور ها ابتدا فاصله از نقطه صفر با کولیس اندازه گیری شده است، سپس دستور حرکتی 10سانتی متری داده شده است که در این حالت مقدار حقیقی حرکت در هر محوری متناسب با 10 سانتی متر برای محاسبه ضریب step per unit نرم افزاری استفاده شده است. 

 قراردهی محور عمودی

در این مرحله ابتدا شفت و پیچ متری محور عمودی بطوری جایگذاری شدند که از شکاف های تعبیه شده عبور کند و بلبرینگ ها در نقاط مشخص شده از نقشه سالیدورک فیکس شوند و اسکترودر را نگه دارند تا تغییر موقعیت آن دقیق صورت بگیرد.

 توضیحات برق هیت بِد

هیت بِد صفحه ای از جنس مس می باشد که یک طرف آن را به ماده PCB آغشته کرده تا خاصیت مقاومت گرمایی پیدا کند و در دمای بالای ماده مذاب دستگاه پرینتر سه بعدی، یا همان فیلامنت های چاپی تغییر خاصیت ندهد و قطعه چاپی را روی خود ثابت نگه دارد. این قطعه مانند بقیه قطعات پرینتر سه بعدی نیاز به برق جریان مستقیم دارد که سیم کشی آن در این مرحله صورت گرفته است.

توضیحات صفحه نمایش

در این مرحله نحوه کالیبره کردن و دقت سنجی پرینتر توضیح داده شده و در نهایت نیز به توضیحات صفحه نمایش پرینتر سه بعدی پرداخته شده است و اشاره شده است که بعضی پارامتر های نرم افزار Arduino را می توان از طریق LCD و محور ولوم آن تنظیم کرد.

چک کردن استپ موتورها

در این مرحله به موازی بستن سیم های استپ موتور ها پرداخته شده به نحوی که با مولتی متر و حالت اتصال کوتاه این مورد چک می شود و در نهایت با وصل کردنشان به سوکت آنها را روی برد رمپس کنترلر فیکس شده اند. 

 فیکس کردن اسکترودر

در این بخش به توضیحات برق اکسترودر و فن های متصل آن پرداخته شده که در نهایت باید روی بلبرینگ به وسیله قطعه مرتبط کننده فیکس شود تا با تراز کردن شفت ها حرکت منظمی داشته باشد.

تئوری سیم کشی ها

اطلاعات مربوط به نوع سیم های استپ موتور ها و نحوه سیم کشی آنها برای انتقال به باکس کنترل که آماده قرارگیری آنها بوسیله سوکت ها داخل درایور های متصل به مدار آردوینو و رمپس شده اند.

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

ثبت نام دوره ها

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد