اخبار موسسه

برگزاری کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت در دانشگاه علم و صنعت- 26 مرداد 1401

برگزاری کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت در دانشگاه علم و صنعت- 26 مرداد 1401

یکی از دوره های کاربردی دپارتمان مواد و متالورژی پارس پژوهان کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت است که این کارگاه آموزشی در مرداد ماه در تاریخ 20 مرداد در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. امروزه استفاده از کامپوزیت ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا یکی از نیازهای امروزی صنعت، سبک سازی مواد و قطعات درعین حفظ استحکام آن ها و تولید قطعات با استحکام بالا با کمترین هزینه با استفاده از طراحی و انتخاب مواد مهندسی است. اینجاست که مواد کامپوزیتی از کاربردهای گسترده  در حوزه های مختلف از جمله صنایع پیشرفته نظامی و فضایی، انرژی، تجهیزات انتقال نفت و گاز، خودرو و... برخوردار می شود. از این رو از کامپوزیت ها می توان برای ساخت قطعاتی همچون هواپیما های مسافر بری و جنگنده، توربین های بادی و تجهیزات انتقال نفت و گاز گرفته، سپر خودرو ها، صندلی ماشین های فرمول یک، درب مترو، وسایل آشپزخانه و... استفاده کرد. آشنایی و یادگیری دانش تکنیک ساخت کامپوزیت می تواند فرصت های شغلی بسیار زیاد و عالی برای دانشجویان فنی و مهندسی بویژه دانشجویان مهندسی مواد و متالورژی و سایر علاقمندان به این حوزه فراهم کند.  

کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت شامل یک جلسه تئوری و یک جلسه عملی بود و حضور دانش پژوهان آن در هر دو بخش این کارگاه آموزشی از مزیت های زیادی برخوردار است. از مهم ترین مزیت آن می توان به افزایش مهارت های لازم برای انجام کارهای عملی و انجام  پروژه های اجرایی اشاره کرد و همانطور که اشاره شود می تواند برای دستیابی به موقعیت های شغلی مناسب بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی بیشتر با مزیت های دوره های کارگاهی پیشنهاد می کنیم به مقاله « آموزش تئوری یا کارگاه آموزشی؟» مراجعه کنید.

آنچه که دراین کارگاه آموزشی گذشت شامل فعالیت هایی ازجمله آشنایی با انواع کامپوزیت ها، پارچه ها و رزین ها، خواص و ویژگی های مثبت و منفی کامپوزیت ها و فوم ها و ...، ساخت مواد کامپوزیتی به روش دستی، ساخت تجهیزات مورد استفاده، با انواع پارچه، رزین و تمام ابزار لازم بود.

در ادامه هر مرحله از کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت برگزار شده به همراه فیلم و توضیحات آورده شده است:  

قلم زنی رزین

نحوه آغشته کردن الیاف پارچه داکرون به رزین اپوکسی در فرآیند Hand Laminating ساخت کامپوزیت با پایه پلی اتیلن

واکس ها

تشریح و تعریف کاربرد انواع واکس های مورد استفاده در صنعت کامپوزیت در حین آموزش نحوه واکس زنی سطوح

 رزین اپوکسی

نسبت محلول رزین و هاردنر در اپوکسی مورد استفاده کامپوزیت پلی اتیلن و توضیحات دیتاشیت تولیدی شان

 دستگاه هواگیری

توضیحاتی از دستگاه هواگیری Digasser و نحوه ساخت آن که کاربرد رقیق کردن رزین اپوکسی را در دوره ساخت کامپوزیت پایه پلی اتیلن داراست.

محفظه های مخرب سطح قطعه

پس از گذشت ژل تایم قطعه کامپوزیتی، محفظه هایی هوارفته مخربی روی سطح یا مصطلاحاً Pinholes مشاهده می شود که برای تخلیه آن ها و مسطح سازی قطعه از دستگاه Digass Champers استفاده می شود.

 بازه ترکیب رزین و هاردنر

درگیری فراگیران بصورت عملی با نحوه ترکیب رزین و هاردنر های اپوکسی به نسبت های مختلف و استفاده از دقت ترازو آزمایشگاهی برای نمونه 100:20 رزین که با آرام ریختن و توجه به میلی گرم وزن هر کدام می توان رزین اپوکسی کارآمدتری تولید کرد

واکس کاری سطح

بررسی کیفیت سطح واکس کاری شده و تجزیه نیاز داشتن قطعه به Curing یا پخت های پس از ساخت کامپوزیت پلی اتیلن (که اهمیت بسزایی در بهینه بودن اقتصادی تولیدات دارد.)

 توضیحات قالب مستر

قالب اصلی که در مدل ساخت کامپوزیت روی آن کار میشود را اصطلاحا قالب master می گویند که فرورفتگی ها و برآمدگی های آن در کنار وجود برخی شیارهای کوچک، بدلیل هم تراز بودن با سطح میانه اهمیت بسیار بالایی دارد و برای پر کردن آنها از مواد مختلفی مثل بتونه اپوکسی استفاده میشود تا سطح همگنی از الیاف داشته باشیم.

 

 

 

 

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

20% تخفیف روی تمامی دوره ها( تا 7 م اردیبهشت)

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد