اخبار موسسه

گزارشی از دوره های بازرسی جوش + ویدئو- 17 آذر 1401

گزارشی از دوره های بازرسی جوش + ویدئو- 17 آذر 1401

هدف اولیه از بازرسی جوش، آشکارسازی کیفیت جوش و ناپیوستگی‌های جوش در جوش، دانستن اینکه آیا اهداف برآورده شده‌اند یا خیر. ناپیوستگی ها به عنوان عیوب جوش شناخته می شوند و باعث شکست زودرس جوش به دلیل افزایش غلظت تنش یا کاهش استحکام در قطعه جوش می شوند. دو نوع رایج تست جوش شامل تست رادیوگرافی و اولتراسونیک می باشد. این روش‌های NDT معمولاً استفاده می‌شوند زیرا می‌توانند عیوب و بی‌نظمی‌های داخلی را تشخیص دهند. علاوه بر این، آنها می توانند این کار را بدون از بین بردن یا تحت تاثیر قرار دادن یکپارچگی جوش انجام دهند. بازرسان جوش وظیفه بازرسی و ارزیابی کیفیت و استحکام کار جوشکاری را بر عهده دارند. وظیفه آنها اطمینان از ایمن بودن و آماده بودن جوش ها به عنوان بخشی از دستگاه یا سازه است. بازرسان جوش نیز تجهیزات مورد استفاده را بازرسی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که جوشکاران به مقررات ایمنی شرکت و ایالت پایبند هستند. بازرسی معمولاً شامل بررسی جوش های تکمیل شده برای تعیین کیفیت آنها و تأیید آنها با مشخصات است. بنابراین، آزمایش و بازرسی تعیین می کند که آیا استانداردهای کیفیت مواد و طرز کار رعایت شده است یا خیر.

انواع بازرسی جوش

 

سه هدف از بازرسی چیست؟

بازرسی ها مهم هستند زیرا به شما اجازه می دهند: به نگرانی های کارگران و سرپرستان گوش دهید. درک بیشتری از مشاغل و وظایف به دست آورید. شناسایی خطرات موجود و احتمالی.

5 نوع بازرسی چیست؟

انواع بازرسی جوش و روش های بازرسی کنترل کیفیت به دلایلی متفاوت است، بنابراین خوب است جزئیات را بدانید.

  • بررسی نمونه
  • بازرسی های پیش از تولید (PPI)
  • در طول بازرسی تولید (DPI)
  • بازرسی قبل از ارسال (PSI)
  • بازرسی قطعه به قطعه (یا بازرسی مرتب سازی)
  • تشخیص فلز.

بنابراین، به طور خلاصه، یک مهندس جوش یک حل کننده مشکل است که به شدت در مرحله توسعه درگیر است در حالی که بازرس جوش پس از شروع پروژه به شدت درگیر است. بازرس جوش سطح 1 چیست؟

SAIW سطح 1 داوطلبان را با فرآیندهای جوشکاری، کاربردها، مزایا و معایب و همچنین عیوب معمولی آشنا می کند. همچنین نامزدها را با فناوری مواد و تأثیر جوشکاری بر خواص مواد آشنا می کند.

تست جوشکاری چیست؟

این تست ها عبارتند از:

  • بازرسی بصری (VT)
  • تست خم (صورت، ریشه، سمت)
  • تست ماکروچ.
  • تست شکست
  • جوش فیله.

سه مورد از رایج ترین آنها جوشکاری قوس الکتریکی، MIG (فلز، گاز بی اثر) یا GMAW (جوشکاری با گاز، قوس فلزی) و TIG (گاز بی اثر تنگستن) است. برای اینکه بدانید کدام فرآیند برای شغل خاصی که روی آن کار می کنید بهترین است، در اینجا آنچه باید در مورد هر یک از آنها بدانید آورده شده است.  چهار نوع اصلی جوش عبارتند از: جوشکاری با قوس فلزی گازی (GMAW/MIG)، جوشکاری با قوسی تنگستن گازی (GTAW/TIG)، جوشکاری قوس فلزی محافظ شده (SMAW) و جوشکاری با هسته شار (FCAW). جوشکاری با گاز بی اثر فلز (MIG)، جوشکاری چوبی، جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن (TIG) که به عنوان جوشکاری قوس تنگستن گاز (GTAW)، جوشکاری گازی، جوشکاری با گاز فعال فلزی (MAG)، جوشکاری با هسته شار قوس الکتریکی (FCAW) شناخته می شود. جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW)، جوشکاری زیرپوستی (SAW)، جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) و پلاسما...

 برای اطمینان از اینکه یک سیستم مطابق انتظار تولید می شود، کنترل فرآیند مورد نیاز است. بهترین فرآیندها تفاوت کمی با استاندارد مورد انتظار دارند. در واقع، اگر تنوع به طور کامل حذف می شد، نیازی به بازرسی نبود، زیرا هیچ نقصی وجود نداشت. بازرسی ها شامل اندازه گیری، آزمایش، بررسی یا سنجش ویژگی های یک فرآیند یا محصول است. بازرسان متعاقبا یافته های خود را با قوانین و مقررات خاص مقایسه می کنند. اگر ماشین یا تجهیزاتی دچار نقص شود، بازرسان ممکن است تجزیه و تحلیل خرابی را انجام دهند. بازرسی جوش کامل (بازرسی 100٪) پس از تولید تمام محصولات انجام می شود. بازرسی محصول بسیار مورد نیاز برای اطمینان از مطابقت محصولات نهایی با استانداردهای کیفیت مشتری انجام می شود.  چک لیست بازرسی جوش، زمانی که به درستی استفاده شود، تضمینی است که یک قطعه خاص از تجهیزات بازرسی شده است. همانطور که هر مورد در چک لیست علامت زده می شود، شخصی که بازرسی را انجام می دهد تأیید می کند که هر یک از اجزای تجهیزات درست کار می کنند.

بازرسی کیفیت چیست؟

بازرسی کیفیت فعالیتی است برای بررسی، اندازه گیری یا آزمایش یک یا چند ویژگی محصول یا خدمات و مقایسه نتایج با الزامات خاص برای تأیید انطباق. این وظیفه توسط پرسنل ماهر و نه توسط کارگران تولیدی انجام می شود. گواهینامه Certified Welding Supervisor (CWS) بالاترین مدرکی است که برای متخصصان جوشکاری در دسترس است. گواهینامه های CWS برای کسانی که به موقعیت های مدیریتی در این زمینه رسیده اند توصیه می شود.

برای بازرسی جوش به چه شرایطی نیاز دارم؟

آزمون Weld Inspector Level 2 شامل یک مقاله تئوری، یک مقاله اختصاصی و یک آزمون عملی است. الزامات PCN برای بازرسی جوش سطح 2 عبارتند از: 40 ساعت آموزش و 12 ماه تجربه کاری تحت نظارت، که باید قبل از معاینه یا ظرف 24 ماه پس از قبولی در آزمون به دست آید.در حالی که هیچ حداقل نیاز آموزشی برای شغلی به عنوان بازرس جوشکاری گواهی، دیپلم دبیرستان یا مدرک بالاتر تشویق می شود. هر چه یک فرد تحصیلات کمتری داشته باشد، انتظار می رود تجربه کاری بیشتری کسب کند.

تست ذرات مغناطیسی در جوشکاری چیست؟

بازرسی ذرات مغناطیسی (MPI) یا آزمایش مغناطیسی (MT) یک روش NDT برای بررسی یکپارچگی سطح مواد فرومغناطیسی است. این ماده با استفاده از یک یوغ دستی یا یک نیمکت افقی MPI مغناطیسی می شود. نقص در سطح و سطح زیرین کم عمق باعث "نشتی" شارهای میدان مغناطیسی می شود. در ادامه بخش هایی از دوره برگزار شده بازرسی ذرات مغناطیسی (MPI) را مشاهده می کنید.

 
 

تست بصری VT چیست؟

تست بصری (VT) بر اساس بازرسی برای نقص هایی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و متداول ترین روش NDT مورد استفاده در تمام صنایع است. این امکان کنترل سریع و عملی کیفیت را در هر مرحله از فرآیند ساخت یا نگهداری فراهم می کند. در ادامه بخش هایی از دوره برگزار شده تست بصری VT را مشاهده می کنید:

 

تست PT مایع نافذ چیست؟

آزمایش مایع یا نافذ رنگ (PT) یک روش آزمایش مواد غیر مخرب است که از نیروهای مویرگی برای یافتن ترک‌ها یا منافذ سطحی و قابل مشاهده کردن آنها استفاده می‌کند. این می تواند عیوب شکستن سطح مانند ترک، لپ، تخلخل را تشخیص دهد.

 
نویسنده: مصطفی عینعلی، کارشناس دپارتمان مواد و متالورژی گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

20% تخفیف روی تمامی دوره ها( تا 7 م اردیبهشت)

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد