اخبار موسسه

گزارش دوره اپراتور فرز CNC + ویدئو- 5 دی 1401

گزارش دوره اپراتور فرز CNC + ویدئو- 5 دی 1401

نقش اساسی یک اپراتور فرز CNC راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات CNC است. در هر روز، یک اپراتور ممکن است مواد خام را تخلیه کند، یک آزمایشی را برای اطمینان از عملکرد صحیح ماشین آماده کند و محصولات نهایی را بازرسی و اندازه گیری کند تا اطمینان حاصل شود. اگرچه برنامه نویس CNC آینده خوبی در پیش دارد. از آنجایی که به مهارت های شما اضافه می شود و به شما کمک می کند تا کارمندتر شوید. اگر به دنبال شغل کوتاهی هستید، اپراتور CNC نیز گزینه خوبی است، بسیار بهتر از بیکار ماندن است. اپراتور CNC ماشین کنترل عددی کامپیوتر را کنترل می کند. نگهداری، تنظیم دستگاه همگی بخشی از وظایف روزانه اپراتور است. 

آیا اپراتور CNC کار سختی است؟

مطمئناً، حرفه ماشینکاری CNC چالش برانگیز است، اما این بخشی از هیجان است. هر روز تلاش شما نتایج ملموسی به همراه دارد. کمک برنامه آموزشی درست ماشینکاری CNC می تواند اطمینان حاصل کند که شما پس از فارغ التحصیلی برای هر شغل مرتبط با رشته به خوبی آماده هستید. توانایی تفسیر نقشه ها و مشخصات فنی. توانایی مشخص کردن ماشینکاری مواد، نگهداری ابزار، نمایش ابزار برش و انتخاب خنک کننده های مناسب برای ساخت فرز CNC. سایر مهارت های غیر فنی مانند تیم سازی، حل مسئله و مهارت های ارتباط کتبی و شفاهی. همانطور که از نام آن مشخص است، CNC (کنترل عددی کامپیوتری) کنترل خودکار ابزارهای ماشینکاری با استفاده از کامپیوتر است. با این حال، این فقط اتفاق نمی افتد. این نیاز به دستورالعمل برنامه ریزی شده کدگذاری شده مناسب دارد. این می تواند بسیار استرس زا و یک فرآیند طولانی باشد. ماشینکاری CNC می تواند یک کار بسیار سرگرم کننده و در مواقعی بسیار استرس زا باشد، اما وقتی قطعه ای را بسازید که کاملاً در حد تحمل باشد و آماده ارسال به شرکتی است که آن را سفارش داده است، احساس بهتری وجود ندارد. با G-code، یک برنامه نویس می تواند حرکات و عملکردهای مختلف یک ابزار CNC را کنترل کند. از آنجایی که برنامه نویسان فرز CNC به طور کلی تقریباً در هر صنعت مرتبط با تولید استفاده می شوند، تقاضای زیادی دارند. به طور متوسط، برای اکثر افراد مجموعاً چهار تا پنج سال تحصیل از یک دانشگاه یا برنامه آموزشی و همچنین تجربه دست اولی که در این کار به دست آورده اند، طول می کشد.

آیا یادگیری CNC فرزآسان است؟

بنابراین همانطور که بحث کردیم، تسلط بر فرآیند ماشینکاری فرز CNC می تواند چالش برانگیز باشد، اما مطمئناً دور از دسترس شما نیست. شما باید انتظار داشته باشید که بیش از 3 سال کار سخت برای تسلط بر آن طول بکشد، اما می تواند تنها چند ساعت آموزش آسان برای ایجاد قطعات اساسی طول بکشد. تراشکاری CNC یک فرآیند تولید است که شامل نگه داشتن میله های مواد در یک چاک و چرخاندن آنها در حین تغذیه ابزار به قطعه برای حذف مواد تا رسیدن به شکل دلخواه است. از آنجایی که شکل مورد نظر از طریق حذف مواد به دست می آید، به آن ماشینکاری تفریق نیز می گویند.

CNC چه نوع شغلی است؟

یک اپراتور CNC قطعات ماشینکاری شده را با برنامه ریزی، راه اندازی و راه اندازی یک ماشین کنترل عددی کامپیوتری (CNC) تولید می کند. نگهداری از تجهیزات، رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی و نگهداری سوابق دقیق قطعات از جمله مسئولیت های اصلی یک اپراتور فرز CNC است.

تفاوت بین ماشینکار CNC و اپراتور CNC چیست؟

در میان کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، اپراتورهای CNC بیشتر کارگران سطح ابتدایی در نظر گرفته می شوند. از طرف دیگر، ماشین‌کاران CNC تمایل دارند کمی تجربه و مهارت‌های پیشرفته‌تر داشته باشند. در بسیاری از سازمان ها، اپراتورهای CNC تحت هدایت ماشینکاران فرز CNC کار می کنند. استفاده از دستگاه فرز CNC به طور قابل توجهی نیروی کار درگیر در فرآیند تولید را کاهش می دهد. در مجموع ظرفیت، ابزارهای مورد استفاده در دستگاه فرز CNC می‌توانند با هزاران دور در دقیقه بچرخند و در نتیجه خروجی تولید بالایی داشته باشند و در عین حال باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. هیچ فرآیند دستی نمی تواند به خروجی مشابهی دست یابد. شایان ذکر است که هر چه طراحی ساده تر باشد، کمتر به مداخله انسان نیاز است. به عنوان مثال، اگر یک طراحی پیچیده نیاز به جابجایی قسمت خالی در فرآیند داشته باشد، این امر شامل ماشین‌کاران می‌شود تا مطمئن شوند که فرآیند به صورت ایمن و ایمن تکمیل شده است. سطحی که ماشین‌های فرز CNC در آن کار می‌کنند به این معنی است که به دلیل فرآیندهای خودکار درگیر، قادر به تولید سطوح بالایی هستند. فرز CNC یک گزینه قابل اعتماد و محبوب است اگر قطعه ای نیاز به تولید در حجم بالا دارد و هر قطعه از نظر کیفیت و پرداخت به همان میزان سازگاری دارد. برنامه نویسی و کار با دستگاه 3 محوره بسیار آسان است و دقت بالایی با هزینه کم به دست می آورد. ماهیت ماشینکاری CNC به عنوان یک فرآیند، جای بسیار کمی برای خطا و سطوح بالایی از دقت و دقت باقی می گذارد. این به این دلیل است که از یک برنامه هدایت‌شده کامپیوتری کار می‌کند و طرح‌های سه‌بعدی را که از طریق CAD (طراحی به کمک رایانه) توسعه یافته‌اند، وارد می‌کند. تمام عملیات از طریق رابط ماشین راه اندازی می شود. دستگاه این دستورالعمل ها را بدون نیاز به ورودی دستی اجرا می کند. این فرآیندهای خودکار امکان دقت نهایی را فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که حتی محدودترین و پیچیده ترین هندسه را می توان از نظر فنی مدیریت کرد.

انواع دستگاه فرز

از آنجایی که انواع مختلف فرز CNC وجود دارد، تعدادی ماشین فرز منحصر به فرد با ویژگی ها و عملکردهای متمایز نیز وجود دارد. برخی از انواع مختلف ماشین های فرز عبارتند از:

نوع Ram

 این ماشین به ماشین ابزار اجازه می دهد تا روی محورهای XY از طریق یک دوک که به بازوی متحرک روی ستون ثابت می شود، مانور دهد. ماشین های فرز افقی اغلب از نوع قوچ هستند.

نوع زانو

 دستگاه های زانویی میز کار را به جای دوک به صورت عمودی تنظیم می کنند. زانو پایین می آید و میز کار را در امتداد ستون بالا می برد تا به ماشین ابزار برسد. فرز ساده اغلب بر روی یک دستگاه زانویی انجام می شود.

نوع Planner

میز کار در امتداد محورهای YZ در این ماشین فرز با دوک هایی که قادر به حرکت در امتداد محورهای XYZ هستند ثابت می شود. آنها همچنین می توانند تا چهار ماشین ابزار را به طور همزمان پشتیبانی کنند.

نوع بستر

 این ماشین های فرز قطعه کار را در زیر ابزار برش ثابت می کنند. ماشین ابزار ممکن است بتواند در امتداد محورهای XYZ حرکت کند.

 

 

کاربرد ساعت اندیکاتور،شیطانکی یا اندازه گیری

ساعت اندازه گیری یا اندیکاتور یکی از پرکاربرد ترین  ابزارهای محاسباتی دقیق در صنعت و تجهیزات ابزار اندازه گیری است که در تمامی مراحل ماشین کاری cnc، تراشکاری و فرز کاری استفاده می شود و در انواع مختلفی مثل ساعت شیطانکی، ساعت اندیکاتور ساعتی یا ساعت اندیکاتور عقربه ای و ساعت اندیکاتور دیجیتال در بازار نیز وجود دارند.

از ساعت اندیکاتور به منظور اندازه گیری محاسبات ماشینکاری و تراشکاری استفاده می شود و همچنین به منظور اندازه گیری اختلاف سطح 1 یا 2 قطعه، برای کوپل کردن و به موازات قرار دادن دو شفت و قطعه، به منظور محاسبه و سنتر قرار دادن قطعه ای که گرد نباشد روی چهار نظام تراش و یا برای سنجیدن تخت و تراز قطعه ی قرار گرفته شده روی گیره و یا سطح کارگیر دستگاه فرز یا فرز CNC استفاده خواهد شد. یکی از مهمترین و اصلیترین وظایف ساعت اندیکاتور یا ساعت اندازه گیری کالیبره کردن و تست دقت دستگاه های تراش و فرز CNC است که بعضی اوقات برای تنظیم و کالیبره کردن دستگاه بکار برده می شود.

نویسنده: مصطفی عینعلی، کارشناس دپارتمان مهندسی مواد و متالورژی گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

20% تخفیف روی تمامی دوره ها( تا 7 م اردیبهشت)

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد