اخبار موسسه

سازمان فنی و حرفه ای و معافیت آن از پرداخت مالیات- 28 اردیبهشت 1402

سازمان فنی و حرفه ای و معافیت آن از پرداخت مالیات- 28 اردیبهشت 1402

مالیات نوعی هزینه مالی اجباری است  با هدف تأمین هزینه‌های مختلف عمومی مثل ساختن مدارس، جاده ها و سایر نیازهای عمومی جامعه توسط یک سازمان دولتی به شهروندان (حقیقی) و یا شرکت ها و سازمان ها (حقوقی)  در یک جامعه اعمال می شود. مالیات ها به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند و بر اساس قانون عدم پرداخت مالیات توسط افراد و سازمان ها مجازات در پی دارد.

در بیشتر کشورها سیستم های مالیاتی برقرار است که از آن برای تأمین مالی نیازهای عمومی، مشترک یا توافق شده ملی و کارکردهای دولت، استفاده می شود. این سیستم های مالیاتی در برخی کشورها بر اساس نرخ ثابت مالیات بردرآمد  کار می کنند.   ولی در دیگر کشورها از سیستم های مالیاتی پلکانی با درآمد استفاده می شود. بطور کلی می توان گفت که فلسفه مالیات انتقال ثروت  از خانوارها یا کسب و کارها به دولت است. این موضوع می تواند دارای مزایا و معایب گوناگون باشد برای آشنایی بیشتر با مبحث مالیات پیشنهاد می کنیم به این لینک مراجعه نمایید.

در  آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات های مستقیم چنین بیان شده است که" از جمله معافیت هایی که قانونگذار برای برخی اقشار و بعضی از مشاغل جامعه در نظر گرفته است، معافیت ها ماده 134 قانون مالیات مستقیم است. ماده 134 قانون مالیات مستقیم درباره درآمد برخی مراکز علمی و آموزشی است که در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها تشکیل شده اند و از پرداخت مالیات معاف هستند." این گروه ها شامل موارد زیر هستند:

  • مدارس غیر انتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه
  • آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد
  • دانشگاه و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی
  • مهد کودک ها
  • موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی
  • باشگاه ها و موسسات ورزشی

یکی از مراکز آموزشی مهم کشور می توانیم به سازمان فنی و حرفه ای اشاره داشته باشیم. همانطور که می دانید سازمان فنی و حرفه ای یکی از سازمان های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است و در تلاش است  در سوق به سمت تازه‌های علوم و تکنولورژی ها ی جدید و همچنین پیروی از استانداردهای بین‌المللی، روابط بین‌المللی خود را با سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سازمان بین‌المللی آموزش حرفه‌ای در کشورهای مختلف دنیا گسترش دهد.  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با بند 35 این لایحه مبنی بر اینکه درآمد حاصل از آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد از پرداخت مالیات معاف شود، موافقت کردند. برطبق این بند در ماده(134) بعد از عبارت «فنی و حرفه‌ای» عبارت «آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» اضافه شود.

همانطور در در بالا به آن اشاره شد در ماده 134 طبق قانون مالیات‌های مستقیم ، درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی اعم از ابتدائی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی وحرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند، همچنین درآمد باشگاه ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت های منحصراً ورزشی از پرداخت مالیات معاف است.

به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1401 در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه کل کشور خواستار لغو معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی شامل موسسات کنکور دانشگاه ها( سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری) شدند. اما با پیگیری های فعالان مراکز فنی حرفه ای به خصوص رئیس کانون استان تهران مراکز آزاد فنی حرفه ای کشور جناب اقای امیررضا قوامیان این قانون تصویب نشد. 

پرداخت مالیات فنی و حرفه ای

 

 

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

ثبت نام دوره ها

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد