اخبار موسسه

نداشتن مهارت و مسائل مربوط به آن در بازار کار رشته‎ های مهندسی- 28 اردیهشت 1401

نداشتن مهارت و مسائل مربوط به آن در بازار کار رشته‎ های مهندسی- 28 اردیهشت 1401

بسیاری از دانش آموزان با این امید در مدرسه و دانشگاه به رشته های سختی همچون مهندسی و پزشکی رو می آورند که بتوانند در آینده حتما در بازار کار رشته های مهندسی جذب شده و در موقعیت های شغلی خوب مشغول به‎‎‎کار شوند. این امر از طرف خانواده ها هم بسیار مورد توجه است و بسیاری از پدر و مادرها در صدد هستند تا با اعمال فشار و همچنین پرداخت هزینه های گزاف مدارس غیرانتفاعی و دانشگاههای آزاد بچه‌های خود را وادار به گرفتن مدارک دانشگاهی در رشته های تاپ همچون مهندسی، دندان پزشکی، پزشکی و ... کنند و از آنها مهندس و پزشک بسارند!

آیا تنها با مدرک دانشگاهی می توان وارد بازار کار  بویژه  بازار کار رشته های مهندسی شد؟

تحقیقات و آمار و ارقام نشان می دهد که تنها داشتن مدارک دانشگاهی برای استخدام و ورود به بازار کار علیالخصوص بازار کار رشته های مهندسی کافی نمیباشد. متاسفانه داشتن معدلهای بالا نیز تاثیر چندانی نمی تواند برروی استخدام داشته باشد. فارغ التحصیلان رشتههای مهندسی و البته سایر رشتهها در صورت نداشتن مهارت، قطعا تعداد کثیری از موقعیت های شغلی مرتبط با رشتههای خود را از دست خواهند داد.

به احتمال زیاد شاید تعدادی از افراد با این عقیده مخالفت کنند و بگویند که همواره استفاده از بند «پ» خیلی بهتر از داشتن از مهارت جواب می دهد. تنها کافی است فرد آشنایی در سازمان و یا ارگان دولتی و غیر دولتی هوای ما را داشته باشد در این صورت دیگر جای نگرانی نیست و براحتی می توان در صاحب شغل شد.

اما ما به شما این اطمینان را می دهیم که اگر هم فردی با استفاده از این راهحل بهظاهر آسان وارد بازار کار بویژه بازار کار رشته های مهندسی شود ولی همچنان از نداشتن مهارت برخوردار باشد، مدت زیادی نمی تواند در آنجا دوام داشته باشد، زیرا صد در صد کارفرما او را در لیست تعدیلیها قرار خواهد داد و به محض پیدا شدن فردی مناسبتر، او را اخراج خواهد کرد.

پس چگونه می توان در بازار کار بویژه بازار کار رشته های مهندسی جذب شد؟

متاسفانه امروزه به وفور شاهد این هستیم که فارغ التحصیلان رشته های مختلف بویژه رشته های مهندسی بدلیل نداشتن مهارت و همچنین شرایط بد اقتصادی رو به کارهای غیر مرتبط از جمله بورس، ارزدیجیتال، سرمایهگذاری در ساختمان و حتی رانندگی اسنپ می آوردند. البته کمی باید به افراد حق داد. زیرا تورم شدید حاکم بر جامعه و وجود فشارهای شدید مالی خیلی از افراد را ناچار به این کرده که علیرغم رشته های تحصیلی و علایق شخصی خود، به شغل های دیگری رو بیاوردند تا بتوانند درآمدی داشته باشند و امور زندگی خود را بوسیله آن بگذرانند.

بازار کار رشته های مهندسی

اما نکته ی قابل توجه این است که در حال حاضر  نیاز بازار در صنعت و کسب و کار بسیار زیاد است و نیاز به افراد متخصص و کاربلد در موقعیت های شغلی مختلف به بالاترین سطح خود رسیده است. لذا راهحلی که برای رفع این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد، پرداختن به بحث مهارت ورزی و افزایش تبحر در زمینه های تخصصی است. پایگاه اطلاع رسانی صنعت ضمن اشاره به ضرورت داشتن مهارت برای ورود به بازار کار بویژه بازار کار رشته های مهندسی به گروه آموزشی پارس بعنوان یکی از موسساتی اشاره کرد که برروی برگزاری دورههای آموزشی تخصصی به شدت کار کرده و افراد می توانند با شرکت در این دورهها و کسب مهارتهای کافی، خود را برای جذب در بازار کار بویژه بازار کار رشته های مهندسی که بیشتر از سایر رشته ها به مهارت و داشتن تبحر نیاز دارد، آماده کنند و در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوند و به بالاترین درآمد ها دست یابند.

اگر شما نیز دغدغه پیدا کردن موقعیت های شغلی با درآمد بالا و متناسب با علایق و رشته تحصیلی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله پایگاه اطلاع رسانی صنعت با عنوان « مدرک مهندسی گرفتی و در توی کار غیر مهندسی هستی؟» را حتما بخوانید.

یکی از مواردی هم که توسط گروه آموزشی پارس پژوهان ارائه می شود، دوره های آموزشی با قابلیت دریافت مدرک فنی و حرفه ای است. دانش پژوهان با شرکت در این دوره ها که لیست آنها را می توانید از طریق این لینک مشاهده بفرمایید، به سازمان فنی و حرفه ای کشور معرفی می شوند. این افراد سپس در دو آزمون کتبی و شفاهی سازمان فنی و حرفه ای شرکت داده شده و پس از دریافت نمره قبولی، موفق به گرفتن مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای می شوند.

بازار کار رشته های مهندسی

دوره ساخت کامپوزیت با همکاری دانشگاه علم و و صنعت و شرکت سیگما

همچنین بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل با شرکت در دورههای آموزشی مهارت محور می توانند از نرم افزار های تخصصی در انجام پروژه های درسی و پایان نامه های خود به نحو بهتر استفاده می کنند و بدین صورت بار علمی پایان نامه های خود را افزایش می دهند.

از طرفی دیگر کسب مهارت می تواند شرایط مهاجرت با ویزای کاری و حتی تحصیلی را افزایش دهد و به افراد کمک کند تا با استفاده از مهارت های تخصصی مقاله های خوبی در ژورنال های معتبر بین المللی چاپ کنند. به همین علت است که بسیاری از افراد بعد از کسب مهارت های تخصصی از طریق دورههای آموزشی راحتتر می توانند اقدام به اپلای می کنند. از آنجایی که بازار کار رشته های مهندسی در خارج از کشور از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است، لذا احتمال اینکه این افراد با ارائه مهارت های تخصصی بتوانند در موقعیت های شغلی بهتر در خارج از کشور جذب شوند بسیار زیاد است.

اگر این مقاله برایتان مفید بود پیشنهاد می کنیم مقاله مرجع آن با موضوع «بازارکار، چالش ها و فرصت ها دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک نخوانند!» را نیز مطالعه بفرمایید.

نویسنده: زهرا آفتابی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مواد و متالورژی و فعال در زمیته دیجیتال مارکتینگ و پشتیبان سایت گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

rating

 

20% تخفیف روی تمامی دوره ها( تا 7 م اردیبهشت)

از اینجا وارد شو


https://www.DnnDeveloper.In
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ارتباط با ما

  • آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، خیابان آذرشهر، پلاک 32، واحد 5

  • تلفن: (021) 88322992-88322993-88824739-88831809

  • موبایل: 09124038508 - 09307038508

  • کد پستی : 1584654916

اینماد